fbpx

5 ideeën voor het kiezen van je flexbranche niche

Niche kiezen

5 ideeën voor het kiezen van je flexbranche niche

Geen branche is meer dynamisch dan de flexbranche. De drempel om toe te treden tot de markt is vrij laag en concurrentie is er volop. Als startende intermediair moet je kunnen meeveren en daarnaast stevig vasthouden aan je eigen specialiteit en kracht. Sterk presteren in het uitzendvak heeft alles te maken met het vinden van je niche. Maar hoe word je een gespecialiseerde nichespeler? Wij geven je 5 voorzetten. De bal ligt bij jou.

1)    Kies een branche

Je wil je klant optimaal bedienen. Dus als hij een metaalbewerker zoekt, dan vind jij die. En als hij een notaris-kandidaat nodig heeft, dan geef je hem die. Toch is dit een veelvoorkomende beginnersfout. Het is onmogelijk om van iedere branche evenveel te weten. Kijk naar je eigen opgebouwde werkervaring en zorgvuldige netwerk. Kies de branche die je kent, die je verstaat en bouw stapsgewijs je branchekennis uit.

2)    Koppel branche met regio

In Groningen heerst een andere werkcultuur dan in Amsterdam. Maak een keuze in het bedienen van een specifieke regio en koppel hier je branche aan. En ook voor deze niche geldt: opbouwen en langzaam uitbreiden.

3)    De specifieke kandidaat

Iedere branche vraagt om een specifieke kandidaat, de student, de 50-plusser, de parttimer of de hoogopgeleide bijvoorbeeld. Concentreer je op een doelgroep en word een expert in het vinden, benaderen en communiceren van en met deze kandidaten. Op deze manier lever je maatwerk aan zowel de inlener als de werknemer.

4)    Ben er voor je klant

Een bijzondere niche kun je denken, maar de helft van je business is er zijn voor je klant. Klaar staan voor je klant betekent bereikbaar zijn en een stapje extra zetten. Neem de telefoon op of bel direct terug, beantwoord je mail, kom je afspraken altijd na, denk niet alleen mee met je klant, maar vooral vooruit. Kortom: focus. Dat houdt in dat je backoffice op orde moet zijn. Met een stabiele organisatie achter je, heb jij alle tijd om je klanten de aandacht te geven die ze verdienen.

5)    Extra service

Onderscheid je door je klanten te verrassen. Organiseer informatiebijeenkomsten of workshops. Bijvoorbeeld over veranderende regelgeving voor de inleners en de 10 tips voor een perfect CV voor je kandidaten. Dat is anders, een beetje meer dan normaal en vooral goed voor je business. Op zo’n avond komen misschien wel tientallen (potentiële) klanten en kandidaten af. Een schot in de roos!


Hoe nuttig vind je dit artikel? Geef je waardering:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)

Loading...